GalantWeb

Odvzdušnění spojky

Offline ada4

Vím, že už tu na toto téma pár diskuzí bylo, ale objevil jsem jeden problém, který zatím nikdo nepopisuje (a pokud ho měl, tak se o tom nevědělo).
Na žralokovi 97 jsem vyměnil prasklou gumičku v hlavním spojkovém válci. Veškerá kapalina tekla pod nohy a spojka zabírala skoro až dole. Vyměnil jsem, smontoval, hodil do auta a pokusil se odvzdušnit.
K mému překvapení se při šlapání nedělo NIC - pedál šel úplně bez odporu, z odvzdušňováku šlo zpočátku pár bublin, potom už ani to ne (pomáhal jsem tomu i stlačováním pístu pomocného válce na převodovce).
když jsem to zkusil profouknout obráceně, zespoda, zjistil jsem, že to nejde a jen to tlakuje. Po opětovném rozebrání hlavního válce jsem zjistil, že i když je úplně povolený (čili na doraze - na té podložce se ségrovkou), tak ta gumička překrývá plnící otvor od nádobky, takže se kapalina nemůže doplnit. Když podložku dám pryč a píst se posune o 1-2mm, tak už to průchozí je.

Má to tohle dělat?? Doteď jsem žil v představě, že při nesešlápnutém pedálu by kapalina z nádobky měla volně téct do okruhu, aspoň u kulatého modelu mi to tak dělá...

Další skutečnost je, že když píst zatlačím na doraz a pustím, teoreticky by se měl (díky pružině uvnitř) vrátit a přes gumičku nasát nějakou tu kapalinu - to je vlastně princip odvzdušňování. Místo nasátí se díky vzniklému podtlaku zastaví v poloze před dorazem a dál nejde.. Čili gumička těsní výborně v obou směrech. To by asi dělat nemělo??

Jen pro upřesnění, měnil jsem jen gumičku u řidiče, takže na chování té tlačné gumičky by to vliv mít nemělo, takže to asi dělalo celou dobu.

Pokud ten okruh není propojen s nádobkou, asi by to vysvětlovalo, proč spojka zabírala až úplně dole - nepřisávala si kapalinu.

Je tohle chování normální? Počítám, že ne, aspoň jsem se s tím nikde nesetkal.. Četl jsem někde, že u Audi je systém nutno odvzdušnit podtlakem, takže tak to asi takto izolováno je, ale tady by to možná být nemělo.
Zatím měl napadlo, že bych trochu víc probrousil vyvtrtaný otvor z nádobky do válce, aby ho gumička úplně nepřekrývala, myslíte, že je to blbost?? Nebo chybí něco jako drážky na tělese pístku, aby se tekutina zezadu mohla dostat před pístek?

Díky moc za názor..
1995 Galant 2.0 V6-24


Offline Drak

otvor z nadobky musí ústit při nesešlápnutém pedálu těsně před první těsnící gumičku. Pod tou zavlačkou držící píst ve válci nemá být žádná podložka.
« Poslední změna: 24.04.2012 - 11:59:52 od Drak »
Legnum VR-4 TypeS

Mitsubishi Legnum VR-4 EC5W (Zenki - 8/96-7/98 Chuki - 8/98-4/00 Kouki - 5/00-8/02)


Offline ada4

Jedna tvarovaná podložka tam je, bez ní by ten kulovej čep vypadl.. Zkusím rozebrat i nádobku a podívat se, kde ta gumička končí, neb je mi to záhadou...
1995 Galant 2.0 V6-24


Offline Rob

  • Hero Member
  • *****
    • Příspěvků: 5206
Měnil jsem taky jenom 1 gumičku a až snad po hodině se mi tenkrát podařilo odvzdušnit ,bylo to stále bez odporu až pak najednou se to chytlo.


Offline ada4

Rozdělal jsem znova ten můj váleček a sice budu muset měnit i druhou gumičku (praskla taky, jsem šikovnej), ale aspoň se mi podařilo profouknout cestu až do nádobky.
Plnící otvor z nádobky do přední komory je totiž malý (cca 0,5mm v průměru) a asi v něm byl bordel, proto to nešlo profouknout prvně. Otvor do zadní komory je už větší (2mm). Uvidím, jestli se to nezmění po výměně i druhé gumičky..
1995 Galant 2.0 V6-24


Offline Stillfish

Já když jsem odvzdušňoval, tak jsem se potýkal s úplně stejným problémem. Takže jsem hlavní váleček rozebral a docela dlouho jsem ho zkoumal. Bylo to asi před rokem, takže si zcela nepamatuju umístění gumičky - jestli mi překrývala plnící otvor nebo ne. Jednu těsnící gumičku jsem vyměnil, ale nevím, jestli to bylo potřeba.
Už jsem myslel, že to vzdám, protože i po několika hodinách usilovné práce pedál stále nezabíral ](-:.
Nakonec mi nezbylo, než znova rozebrat primární váleček a zjistit, proč si nebere kapalinu z nádobky. Když jsem měl váleček vytaženej, zkoušel jsem přes něj čerpat vodu. Prvně jsem nasimuloval polohu, jak je umístěnej v motorovým prostoru - to stále kapalinu nečerpal (váleček je nakloněn mírně směrem vzhůru a nádobka dolů. Když jsem jej ale srovnal alespoň do horizontální polohy nebo natočil nádobkou směrem vzhůru, žačala kapalina v nádobce ubývat. To mě přimělo k nápadu odtlačit auto na mírně nakloněnou rovinu a pomohlo to :mellow:! Hladina kapaliny v nádobce konečně klesala. Zpočátku jsem i s pomocí sekundárního válečku vytlačil hodně bublinek a když se to chytne a začne to tlakovat, tak naklonění nádobky už není podstatný. Pak už jsem jen pracoval s primárním válečkem, kterej krásně čerpal kapalinu a odvzdušnit už nebyl problém.
« Poslední změna: 29.04.2012 - 13:32:28 od Stillfish »
Shit happens.

Stylové obaly na mobil: www.obalynamobily.cz


Offline ada4

Tak tu mám trochu informací pro případné následovníky:
V nulové poloze (kdy pedál netlačí na píst) je nádržka s okruhem propojena malým otvůrkem (0,5mm). Samospáden (s otevřeným víčkem nádobky) se to celkem slušně samo naplní.
Můj problém byl dvojího druhu. Zaprvé ten malý otvor byl asi ucpaný (všichni znáte barvu původně čiré brzdovky, když je chvíli ve spojkovém okruhu - šedá hmota, občas vypadá i hrudkovitě) a zadruhé, zjistil jsem, že brzdovky DOT 3/4/5.1 (ne DOT5, která je na silikonovým základě) v kontaktu s jinými mazadly (v mém případě právě trochu silikonového oleje a WD40) ztrácí mazací schopnost, prostě se lepí. Ve snaze promazat pístek jsem ho i vlastně zadřel a chvíli bojoval s tím, jak ho vůbec dostat ven :))
Takže stačilo vyměnit obě gumičky (druhá mi taky praskla, jsem šikula), vyčistit pístek hadrem a benzínem a pak už to šlo všechno krásně profouknout.  Po namontování jsem ani nemusel na šikmou rovinu, jak uváděl Stillfish, ale pomohl jsem si nacucnutím hadičkou přes odvzdušňovák, ono to teklo (pomaleji) i samo.
Takže to zase krásně funguje.. dík všem za pomoc!!
1995 Galant 2.0 V6-24