GalantWeb

Minerálny Olej

Offline UHNAK_GTi

Po prevzati zo servisu v zime som doma uvidel ze mi naliali mineralny olej do motora  a veru počujem riadne ako mi klepe nastudeno omnoho viac ako pred tym hotovy randal a este ktomu je to aj neaky noname takze som bol pekne nasrany povedl som si ze to neako ten motor musi vydržat tych 10000 ale po 5 tis km ma to strasne sere - lenze otaska je aky olej tam mám nalit kedze tam je mineralny ???? okrem toho som ho u galoša živote nemenil je neaky elektronický mnuál???- a už tam asi musim liat len minerálny ze??? ale aký??
R.I.P GALANT GTi 4x4 4WS
Subaru Legacy 2.5 GX AWD


miroslav1

  • Host
Jestli jsi na ten olej najezdil jen 5.000 km tak tam klidně můžeš
nalejt takovej jako jsi tam měl před tím.
Jde o to, že méně kvalitní olej (minerální) na sebe váže nečistoty (karbon)
daleko hůře než oleje kvalitní ( polo nebo plná syntetika).
Kdyby jsi na minerál najezdil cca 30-40 tis km tak už je to o hubu, ale takhle je to v pohodě. Daleko horší by bylo kdyby Ti tam po 100 tis km dali např. místo minerálu plnou syntetiku. Ten kvalitní olej by Ti uvolnil karbon, který se v usadil v motoru a v lepším případě by začal být za tepla daleko hlučnější než byl. V tom horším případě by mohl karbon ucpat nějaký mazací
kanálek a mohlo by dojít i k zadření motoru.
Teď je hlučnější za studena protože má jinou viskozitu - je " hustější".
Minerál má označení 15W40 a plná syntetika např.0 nebo 5W40.
To první číslo znamená udává viskozitu v zimním období (proto to W jako winter) a ta druhá v letním. Přesně do jakých teplot si nepamatuju a v jakejch je to jednotkách neví vůbec nikdo.
 


Offline Petano

  • Sr. Member
  • ****
    • Příspěvků: 100
    • http://
No to je teda neco:

Prakticky vetsina oleju jsou ve sve podstate alespon castecne mineralni.

Deli se podle viskozitni specifikace a vykonove specifikace.

to 15W40 oznacuje za jakych teplot ma jakou viskozitu.
tzn 5W40 a 15W40 budou za pracovni teploty (kolem tech 100 st) uplne stejne viskozni. Ty cisla znamenaji jak snadno se olej dostava na sprvna mista (cerpatelnost/viskozita) to cislo pred W neznamena ze jak se olej chova v zime ale jak se chova za studena. Cislo po W znamena jak se chova za provozni teploty. Tyto cisla nic nerikaji o kvalite mazani.

To znamena zadny karbon nebo neco se odnikud nevyplachne. To muzes byt naprosto v klidu.
Oleje jsou vzajeme misitelne apod takze autu urcite neublizis. Pokud se ti zda za studena hlucnejsi tak pri pristi vymene pouzij olej s jinou viskozitou. Je ale lepsi nechat prvne pouzit proplachovaci kapalinu (asi 100 na litr) protoze vzdycky nejaky zbytek oleje zustane.

Vice o olejich a mytech kolem nich.
« Poslední změna: 16.03.2006 - 08:23:45 od Petano »
2,5 V6 rv 97, kuze atd. ;-)


Offline lexus.rx

  • Jr. Member
  • **
    • Příspěvků: 27
já bych si dovolil na téma oleju taky přispět. To jak jsou zavedený mýty o minerálních-polo-či plných syntetikách to už dnes dávno neplatí, pač všechny oleje jsou vyrábeny ze základových olejů a potom jsou do nich přidávány aditiva přesně v takových recepturách jakej má být výslednej olej. Výrobci(mísitelé) kolikrát ani neznají přesný složení oleje pak od refinerky koupí základovej olej a od jinýho výrobce koupí aditiva a jak sem říkal podle recetu to akorát namíchají, nalijou do flašky a nalepí si na to nálepku, tudíž věř že pokud máš olej např. 10W-40 API SL, ACEA A3-B3, tak je fuk jestli je na flašce naspáno minerální-či syntetický a už je uplně jedno jestli je naspáno Castrol, shell, texaco či jinej "mísitel"....důležitá je viskozní třída a výkonnost oleje.......americká norma je API - pro nás evropu ne zrovna odpovídající.....evropsk á norma je ACEA......pokud vybíráš olej tak vybírej dle normy ACEA min A2 (benzináky) B2 (naftaky), ještě lepší výkonnost je norma A3/B3......pokud koupíš tento olej tak je stejně kvalitní at je tam napsáno minerál či syntetika.......pouze vybírej viskozní třídu bud 5W-40 nebo 10W40....jsou to uplně stejný oleje akorát 5W se hodí více pro extra studený starty, avšak tím že se do nich přidávají další aditiva právě kvůli viskozitě tak jsou dražší....jinak dnes se 90%základových oleju vyrábí na minerální bázi, pač dle současných techniologií jsou stejně dokonalý jako syntetická výroba, ale výrobci na krabici napíšou syntetika, protože se na to lépe slyší a líp prodává akorát to se syntetikou nemá nic společnýho.....a přitom kvalita je uplně stejná........minerál už neváže žádnej karbon.......


Offline UHNAK_GTi

Takže teoreticky  by som stýchto príspevkov mohol vydedukovat odpoved nasledovnÚ: Kedže  mi predtím naliali olej  15W40 minerálny a teraz už mam na nom 10000 km s kludnim svedomim možem ist do obchodu a kupit si neaky 10W40 polosintetiku a to aj keby som už mal najazdené 80 000km?
PS: aj ked stým rozpustením uhlíkatých  usadenín a zanesením  a zadretím a netesnosti  motora som počul viac krát
R.I.P GALANT GTi 4x4 4WS
Subaru Legacy 2.5 GX AWD


miroslav1

  • Host
Pro Petana:
Možná jsem se nejasně nebo nepřesně vyjádřil ohledně vysvětlení pojmu viskozity oleje, ale bohužel ani ty nemáš pravdu. Nejedná se o to jak se olej chová za studena, ale v jakých klimatických podmínkách se vozidlo provozuje. Možná že budeš souhlasit aspoň s tím, že motorový olej 0W-40  při venkovní teplotě -30 C  má v danou chvíli jinou viskozitu ( dle tebe čerpatelnost) než olej 15W-40. Pokud si ale libuješ ve slovíčkaření můžeme
se nadále chytat za slovíčka.

Dále je mi líto tvého motoru i když na druhou stranu ho velmi obdivuji.
Dle tvého názoru usuzuji, že do svého Peugeota leješ maximálně AD
protože by jsi byl hloupej kdyby si tam dával dražší olej. Dolejváš ho
asi tím co najdeš protože dle tebe jsou cituji:Oleje jsou vzajeme misitelne apod takze autu urcite neublizis.

Znám i takový chytráky co dávali do motoru V6 24V  nějaký sračky a potom se divili že musí kupovat vačky za 40.000,-.

P.S. s  lexusem.rx  souhlasím. Akorát je mi líto uhnaka. My se tady chytáme za slovíčka a podstata proč sem všichni píšeme je v .... . Pak se v tom má vyznat. :confused:  


miroslav1

  • Host
Citovat
Takže teoreticky  by som stýchto príspevkov mohol vydedukovat odpoved nasledovnÚ: Kedže  mi predtím naliali olej  15W40 minerálny a teraz už mam na nom 10000 km s kludnim svedomim možem ist do obchodu a kupit si neaky 10W40 polosintetiku a to aj keby som už mal najazdené 80 000km?
PS: aj ked stým rozpustením uhlíkatých  usadenín a zanesením  a zadretím a netesnosti  motora som počul viac krát
Určitě. Těch 5.000 km není tolik.


Offline lexus.rx

  • Jr. Member
  • **
    • Příspěvků: 27
znova opakuju, duležitý je jaký specifikace musí mít olej pro ten který motor, pokud je takovej olej kterej viskozní a výkonostní třídou splnuje to co je potřeba tak je uplně fuk od jakýho výrobce to je, nebo jestli je to minerál či synto ale bud si jistej že je to pořád ten samej olej.................... .....každej odborník (ne ty paka v servisech) ti řekne že než lít do motoru zbytečně drahej olej a nechat jej tak třeba 15-20tis km, je lepší koupit obyč - avšak ten co splnuje vše co je třeba a měnit jej po 10tis km. ................pokud do každýho auta naliješ 10W-40, API SL, ACEA A3-B3, tak si motor bude jen spokojeně vrnět...........problém je třeba u VW systému TDI-PD (74,77, 96 KW čerpadlo tryska - tam je potřeba olej 0W-30, jinak se zadírají vstřikovače....ale tak řídkej olej zase blbě maže turbodmychadlo a tak zase odchází turbo.....prostě VW nebrat.....jinak tohle nemám ze své hlavy ale narazil jsem na zajímavou stránku kde toto dost podrobně popisoval jeden maník co přednáší na V


Offline moskal

  • Full Member
  • ***
    • Příspěvků: 55
Jaky olej davate svym milackum?
Me v Micu-servisu nalili Texaco 5W/40 bohuzel jsou ale za studena slyset zdvihatka. Po ohrati vetsinou cvaka jen v nizkych otackach.
Nekdo mi radil at tam dam 10W/40 ze se to zlepsi, ale jak jsem si precetl to "desatero" o olejich, na ktere je tady odkaz, tak by oleje mely byt po zahrati na pracovni teplotu stejne "ridke"
Kdyz to vezmu selskym rozumem tak dokud olej studeny, tudiz husty tak to cvaka (husty olej=spatnej olej pro zdvihatka). Po ohrati olej zridne a motor necvaka (ridky olej=dobry olej).  Kdyz tedy 5W/40 nahradim 10W/40 melo by se to zhorsit, ale rada z Vas, krome Uhnaka :-) ma paradoxne opacne zkusenosti - po naliti "hustejsiho" oleje nastalo zlepseni. Jsem z toho zmatenej jak lesni vcela :-)
Galant Combi 2.0 100kW r.v.97, Zizkov
Moskvic 412 1.5 55kW r.v.75


Offline Petano

  • Sr. Member
  • ****
    • Příspěvků: 100
    • http://
Citovat
Pro Petana:
Možná jsem se nejasně nebo nepřesně vyjádřil ohledně vysvětlení pojmu viskozity oleje, ale bohužel ani ty nemáš pravdu. Nejedná se o to jak se olej chová za studena, ale v jakých klimatických podmínkách se vozidlo provozuje. Možná že budeš souhlasit aspoň s tím, že motorový olej 0W-40  při venkovní teplotě -30 C  má v danou chvíli jinou viskozitu ( dle tebe čerpatelnost) než olej 15W-40. Pokud si ale libuješ ve slovíčkaření můžeme
se nadále chytat za slovíčka.

Dále je mi líto tvého motoru i když na druhou stranu ho velmi obdivuji.
Dle tvého názoru usuzuji, že do svého Peugeota leješ maximálně AD
protože by jsi byl hloupej kdyby si tam dával dražší olej. Dolejváš ho
asi tím co najdeš protože dle tebe jsou cituji:Oleje jsou vzajeme misitelne apod takze autu urcite neublizis.

Znám i takový chytráky co dávali do motoru V6 24V  nějaký sračky a potom se divili že musí kupovat vačky za 40.000,-.

P.S. s  lexusem.rx  souhlasím. Akorát je mi líto uhnaka. My se tady chytáme za slovíčka a podstata proč sem všichni píšeme je v .... . Pak se v tom má vyznat. :confused:
Hele nechci bejt hnusnej ale vkladas mi do pusy neco co jsem nerek.

Vzajemna misitelnost oleju je. Samozrejme se misenim degraduji kvality oleje nicmene se z toho nestane nejaka srajda. Takze pokud zjistite treba na dalnici ze mate nizsi tlak (kontrolka) a na benzince budou mit jenom treba vykonnejsi olej tak ten se pouzit klidne muze. Akorat je to proste zbytecne protoze se tim vlastnosti olejove naplne urcite nezlepsi.

Mam citovat kde jsem mu dokonce doporucil POUZIT PROPLACHOVACI KAPALINU pri vymene oleje za jinou specifikaci?

Jak jsi prisel na to ze tam leju kde co. Do 309 jsem lil presne po desetitisicich 15W40 vzdy novy a nechal menit v servisu i s filtrem (abys nemohl narazet) a olej vydrzel bez dolevani od jedne vymeny ke druhe. By me zajimalo z ceho jsi zjistil ten svuj zaver.
Peugeota nicmene uz nemam dal jsem ho pryc.

Nicmene citace k viskozite ze serveru oleje.cz
Citovat
Zimní číslo
Viskozitní specifikace má většinou tvar např. SAE 15W-40, SAE 5W-40, SAE 0W-30 apod. První číslo udává vlastnosti oleje při nízkých teplotách, tj. čerpatelnost oleje. čím je toto číslo nižší, např. 5W či 0W, tím bude olej tekutější v zimních mrazech a tím lépe ráno nastartujeme studený motor a rychleji se také olej dostane na všechna potřebná místa. U studeného motoru to v zimě může u oleje SAE 15W-40 trvat třeba i 20 sekund, zatímco u oleje SAE 0W-30 při stejných podmínkách pouze 1 sekundu. Dnes se stále více prosazují motorové oleje s co možná nejnižším zimním číslem. Důvodem je lepší ochrana motoru při studených startech, kdy na kritických místech motoru není ještě dostatečné množství oleje.čím dříve se motor celý promaže, tím méně trpí a tím se zvyšuje jeho životnost.

Letní číslo
Druhé číslo informuje o viskozitě oleje při přibližně provozní teplotě oleje. čím je toto číslo vyšší, tím je olej při provozu automobilu hustší a tím větší klade odpor proti vzájemnému pohybu třecích ploch. V dobách jednosezónních olejů se udávalo pouze toto číslo. Jestliže tedy máme oleje SAE 15W-40, 10W-40 a 5W-40, při provozní teplotě budou mít všechny tyto oleje stejnou viskozitu a nebude mezi nimi v tomto směru žádný rozdíl. Rozdíl bude pouze v tekutosti a čerpatelnosti při nízkých teplotách.

Mozna je to cele mezi nama nedorozumeni ... tak at je ted jasno.

 
2,5 V6 rv 97, kuze atd. ;-)


Offline Petano

  • Sr. Member
  • ****
    • Příspěvků: 100
    • http://
Citovat
Jaky olej davate svym milackum?
Me v Micu-servisu nalili Texaco 5W/40 bohuzel jsou ale za studena slyset zdvihatka. Po ohrati vetsinou cvaka jen v nizkych otackach.
Nekdo mi radil at tam dam 10W/40 ze se to zlepsi, ale jak jsem si precetl to "desatero" o olejich, na ktere je tady odkaz, tak by oleje mely byt po zahrati na pracovni teplotu stejne "ridke"
Kdyz to vezmu selskym rozumem tak dokud olej studeny, tudiz husty tak to cvaka (husty olej=spatnej olej pro zdvihatka). Po ohrati olej zridne a motor necvaka (ridky olej=dobry olej).  Kdyz tedy 5W/40 nahradim 10W/40 melo by se to zhorsit, ale rada z Vas, krome Uhnaka :-) ma paradoxne opacne zkusenosti - po naliti "hustejsiho" oleje nastalo zlepseni. Jsem z toho zmatenej jak lesni vcela :-)
Jestli to dela i za tepla tak bych to radsi nechal zkontrolovat (ty zdvihatka)
2,5 V6 rv 97, kuze atd. ;-)


miroslav1

  • Host
Myslím, že co se týče té viskozity jsme to mysleli oba stejně, akorát že jinými slovy a možná jsem se i poprvé špatně vyjádřil, takže se snad
shodneme ;) .

Nemůžu s tebou ale souhlasit s tím, že chceš do oleje 15W40 nalejt
třeba 5W40 když zjistíš, že ho tam máš málo. To mi neříkej že by jsi to udělal.
Je jasný že když tam máš třeba Shell 10W40 a zastavíš u Aralu kde vedou jenom oleje Aral tak ho doleješ Aralem 10W40 se stejnýma normama viz.
výše co psal lexus.rx, ale přece tam nedáš Úplně něco jinýho. To mi asi
fakt nevysvětlíš a doufám že ani neuděláš.
 


miroslav1

  • Host
Citovat
Jaky olej davate svym milackum?
Me v Micu-servisu nalili Texaco 5W/40 bohuzel jsou ale za studena slyset zdvihatka. Po ohrati vetsinou cvaka jen v nizkych otackach.
Nekdo mi radil at tam dam 10W/40 ze se to zlepsi, ale jak jsem si precetl to "desatero" o olejich, na ktere je tady odkaz, tak by oleje mely byt po zahrati na pracovni teplotu stejne "ridke"
Kdyz to vezmu selskym rozumem tak dokud olej studeny, tudiz husty tak to cvaka (husty olej=spatnej olej pro zdvihatka). Po ohrati olej zridne a motor necvaka (ridky olej=dobry olej).  Kdyz tedy 5W/40 nahradim 10W/40 melo by se to zhorsit, ale rada z Vas, krome Uhnaka :-) ma paradoxne opacne zkusenosti - po naliti "hustejsiho" oleje nastalo zlepseni. Jsem z toho zmatenej jak lesni vcela :-)
Měl jsem po výměně oleje (5W40) ten samej problém. Kupoval jsem různé přípravky do oleje a pořád nic. Dal jsem tam 10W40 a mám klid. Můžu vřele doporučit.
Uhnak tam měl určitě taky 10W40 ale v servisu mu dali 15W40. Až tam dá zpátky 10W40 tak bude mít taky klid.
Prostě nezkoumej to a vyměň ho. Potom uvidíš


miroslav1

  • Host
Tak mi to nedalo a kouknul jsem do servisní knížky a do návodu co
se má dávat za olej do motoru Galant 97-. Píšou:
Používejte motorový olej příslušné API-třídy následovně:
vozidla s benzínovým motorem -     API-SG
vozidla s naftovým motorem-          API-CD, CF
 


Offline lexus.rx

  • Jr. Member
  • **
    • Příspěvků: 27
API SG je už dnes hodně zastaralý.......paltilo to tak ppro auta ze začátku 90 let, dnes u 10W-40 se běžně dají aehnat API SJ/SL....ale API je americká norma pro evropu ne zrovna ideální......pro nas je trefnější norma ACEA a tam vybírat ACEA A3/B3 popř. B4......to je výkonostní klasifikace, a pokud se tohle nalije do motoru tak mu to jen prospěje, výměna max 15tis........ale to je opravdu max.........např. olej Texaco 10W-40 API SL, ACEA A3/B3...........pokud tohle budeš lít do svýho auta a měnit preventivně tak po 10-12tis tak tě ten motor přežije....5l flaška stojí necelých 700kačáků


Offline Petano

  • Sr. Member
  • ****
    • Příspěvků: 100
    • http://
S tim dolitim jinou specifikace jsem myslel to ze ten olej bude prad mazat takze jako nouzove dojeti cca 1000 km je v klidu nicmene dlouhodoby provoz je samozrejme blbost.

EDIT:
Ale jak se lidi dokazou rozohnit pri takovem zbytecnem nedorozumeni  ;)  
« Poslední změna: 17.03.2006 - 09:29:24 od Petano »
2,5 V6 rv 97, kuze atd. ;-)


Offline UHNAK_GTi

No faktom je že teraz mám na galante na 15W40 najazdene  10 000km a ked som povedal  znamemu (ten co ma ten servis kde mi naliali ten olej a aj pred tim mi ho servisovali) že tam chcem  tento olej čo som priniesol sa začal krÚtit ako hÚsenica a mam stoho pocit pri predchádzjÚcich výnenách mi tam asi liali minerál 15w40 okrem toho že ma nasral a vytočil do nepríčetnosti (lebo si vypítal vždy aspon 1200 ak za olej a na fakÚre bo lo vždy 10W40) ma uvidol do pochibností či teraz fak nebude lepšie používat 15w40 aby sa niečo neposralo
PS: a páni prosím kludnejšie reakcie:-) :hug:  :hug:  
R.I.P GALANT GTi 4x4 4WS
Subaru Legacy 2.5 GX AWD


miroslav1

  • Host
Citovat
S tim dolitim jinou specifikace jsem myslel to ze ten olej bude prad mazat takze jako nouzove dojeti cca 1000 km je v klidu nicmene dlouhodoby provoz je samozrejme blbost.

EDIT:
Ale jak se lidi dokazou rozohnit pri takovem zbytecnem nedorozumeni  ;)
To máš pravdu, ale nakonec jsme se domluvili a to je hlavní.
Až se jednou někde na srazu potkáme tak Tě zvu na panáka  ;) .


Offline Petano

  • Sr. Member
  • ****
    • Příspěvků: 100
    • http://
2Miroslav1: to beru a ja te zvu taky (akorat bysme asi nemeli prijet autama  :lol:  )
2uhnak: No normalne zajed klidne treba do Temposervisu (jestli ho mas nekde po ruce) a at pouzijou proplachovaci kapalinu. Pak uvidis jestli to pomohlo nebo ne.
2,5 V6 rv 97, kuze atd. ;-)


Offline svavra

  • Pisatel
  • *****
    • Příspěvků: 565
    • http://www.sweb.cz/svavra/
taky přidám svou tročku :lol: ....mít v GTI 15W40 mi přijde fakt trochu škoda....určitě bych zkusil 10W40...a už jsem to někde tady psal - při každé výměně oleje dělám výplach...ta flaštička stojí do 200,- a to není zas tak hrozná cena.....15W40 jsem lil do starýho favorita....teď ještě ta cena...potřebuješ cca. 4 litry oleje a já kupuju 5W40 za 270,-....10W40 se dá sehnat od 170,-...zhruba...takže tak
Galant 4WD 4WS 93 a Galant 4WD 4WS 95
 
Standa - Praha, Cheb, Kozomín - a taky Lancer EVO VII by China